In het onderwijs wordt weleens teveel nadruk gelegd op de momentopname van een Cito-score. Vooral kinderen met faalangst of met leesproblemen of rekenproblemen presteren tijdens de Cito-toets vaak niet zoals er van hen verwacht zou mogen worden. Dit is lang niet altijd toe te schrijven aan het onvermogen van een kind. Juist de druk die op de Cito-toetsen wordt gelegd zorgt ervoor dat een kind soms onderpresteert. Ook is de vraagstelling in een Cito-toets soms zo anders dan ze gewend zijn, waardoor een vraag verkeerd geïnterpreteerd kan worden.
Met vertrouwen de CITO-toets maken
Het Leesplankje biedt voor deze kinderen de Cito-training aan. Door deze training gaan kinderen met meer zelfvertrouwen en een gerust gevoel de Cito-toets tegemoet. Ze weten wat ze te wachten staat en ook worden ze beter voorbereid op de manier van vraagstelling van de Cito-toets. Kinderen met leesproblemen of dyslexie leren door de Cito-training beter om te gaan met de ‘talige’ vragen in de Cito-toets. Er wordt op onderdelen die nog moeilijk zijn extra uitleg gegeven en extra geoefend. Zelfvertrouwen, een adequate manier van omgaan met de vraagstelling en extra oefening zorgen voor betere resultaten op de CITO-toets.
Meer informatie over de Cito-toets: http://www.cito.nl/
Zelf aan de slag met Cito-training
Zelf met uw kind aan de slag met Cito-training? https://leestrainer.nl/
Over Jannie van Slooten
Mijn naam is Jannie van Slooten-Veldjesgraaf en ben woonachtig in Nijkerk. Ik heb ruim 25 jaar onderwijservaring in zowel het reguliere als het speciale basisonderwijs. Jarenlang heb ik gewerkt als groepsleerkracht en daarnaast als Remedial Teacher (RT) en rugzakbegeleider. Voor Het Leesplankje mag ik zowel in mijn praktijk als op diverse basisscholen met veel plezier kinderen begeleiden met vooral lees-, reken- en spellingproblemen. Daarnaast werk ik nog in deeltijd op een school voor speciaal basisonderwijs.